Alle soorten metadata worden binnen DNN ondersteund. Via het CMS kunnen meta-descriptions en titles worden toegevoegd. Door middel van de module Content Injection kan een DNN-pagina verder worden geoptimaliseerd volgens onder meer het Open Graph-protocol en microdata. In eerste instantie zal je echter aandacht moeten besteden aan de standaard meta tags. Google geeft in onderstaande video een heldere uitleg over het belang van meta tags.
Optimaliseren DNN Meta tags
In DNN kunnen op zowel website- als paginaniveau meta descriptions en titles worden toegevoegd. Op websiteniveau kan dit onder “Admin” en vervolgens “Website instellingen”. De meta’s die hier worden ingevuld, worden getoond zolang er geen meta’s zijn ingesteld op paginaniveau. Belangrijk is dus om een algemeen geldende meta in te vullen.
Het invullen van de metadescription en title zijn aanbevelingen aan zoekmachines voor wat er wordt getoond in de zoekresultaten. Het is van belang dat zowel de title als description worden ingevuld, zoals onder weergegeven. De keywords zijn achterhaald, waardoor deze is leeggelaten. Dit heeft te maken met spamming.
Goede meta’s omvatten altijd een call-to-action. Een goede title bevat maximaal 70 tekens, dan past het mooi op een lijn in de zoekresultaten. Een goede description is niet langer dan 160 tekens. Uiteindelijk draait het om de pixelgrootte van de meta’s bij het tonen binnen de zoekresultaten. Een handige tool om binnen het maximaal aantal tekens te blijven is de character count van AdResult.
Op paginaniveau kunnen beide meta’s worden overgeschreven. Dit wordt gedaan onder “Edit Page” en vervolgens “Page Settings”.
Probeer een metadescription en title te gebruiken die zo goed mogelijk de huidige pagina beschrijft.
Weergave van DNN meta tags in zoekresultaten
Ten onrechte wordt vaak aangenomen dat de title en metadescription standaard worden getoond in de zoekresultaten. Beide metatags zijn namelijk aanbevelingen. In de praktijk blijkt dat Google ervoor kiest om beide aan te passen aan de zoekterm van de gebruiker:
Metadescription en title voor de homepagina van DotNetNuke.nl.
Als in Google wordt gezocht op DotNetNuke, wordt het volgende getoond:
De titletag is aangepast naar de zoekopdracht van de gebruiker. De description wordt gehandhaafd, omdat deze waarschijnlijk past bij de huidige zoekopdracht. Stel, je zoekt op "dnn online marketing", dan gebeurt het volgende:
De description wordt aangepast aan de zoekopdracht. De title is nu wel de opgegeven title, omdat deze waarschijnlijk beter aansluit bij de zoekterm.
Onthoud dus bij het opgeven dan de meta’s dat dit een aanbeveling is. De werkelijke content op de pagina is belangrijker dan de title (!).