.NET CMS DNN

Online marketing blog

Anonym
/ Categorie: Online marketing
Virtuele Pageview in Google Tag Manager

Virtuele Pageview in Google Tag Manager

Als DNN webmaster wil je natuurlijk zoveel mogelijk inzicht in je gebruikers. Maar soms komt het voor dat een URL niet verandert, maar je wel in Google Analytics een bepaalde handeling wilt zien. Google Tag Manager biedt uitkomst met een zogenaamde virtuele pageview.

Er zijn meerdere momenten dat een virtuele pageview nodig is om de juiste data in te zien. Enkele voorbeelden zijn: funnels in Google Analtyics, AJAX calls of pop-ups die geen verandering van URL-structuur verzorgen.

Het inrichten van een virtuele pageview is gelukkig vrij eenvoudig. In dit artikel richten we een virtuele pageview in die wordt gegeneerd zodra je op een button klikt.

 

Google Tag Manager inrichten

Virtuele pageviews moeten worden ingericht in Google Tag Manager (GTM). Voor het inrichten van Google Tag Manager kan je eerst het artikel Google Tag Manager configureren in DNN lezen. Het inrichten van een virtuele pageview gekoppeld aan een button bestaat uit 2 stappen. Eerst moet er een trigger worden ingericht, gekoppeld aan de button, waarna vervolgens een tag moet worden aangemaakt.

 

Trigger aanmaken in Google Tag Manager

In GTM maak je eerst een nieuwe trigger aan. Hier kies je voor een triggertype: “Klik – Alle elementen”. Kies voor “Sommige klikken” als je de trigger aan een willekeurig element wilt koppelen. Je kiest voor bijvoorbeeld “Click ID” (ID van het element) zodat GTM weet welk element het is.

 

Virtuele pagina view inrichten in GTM stap 1

 

Tag aanmaken in Google Tag Manager

De tag bepaalt op basis van de trigger hoe en waar de data naar Google Analytics wordt gestuurd. Maak een nieuwe tag aan en kies voor het tagtype: “Universal Analytics”. Voor trackingtype kies je voor “Paginaweergave”. Het inrichten van de virtuele pageview gebeurt onder “Meer instellingen”, vervolgens “Velden die moeten worden ingesteld”. Onder “Veldnaam” kan je de standaardwaarde van de URL overschrijven voor de gewenste waarde. Voer “page” in onder Veldnaam en vervolgens de URL die je in Google Analytics wilt zien onder “Waarde”.

Indien gewenst kan je aan overige parameters, zoals: “title”, “campaginMedium” en “campaginSource”, ook waarden aan toekennen.

 

Virtuele pagina view inrichten in GTM stap 2

 

Koppel onder triggers de eerder aangemaakte trigger. Debug de dataLayer en je Virtuele PageView is klaar voor productie.

Enthousiast geworden? Mis niets met de maandelijkse DNN nieuwsbrief!

Delen

Printen

Laat een reactie achter

Naam:
Email:
Reactie:
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in
Reactie toevoegen
Gently
Websites
Gently

Gently produceert reinigings- en onderhoudsproducten voor caravans, campers en boten. De website is in 2 talen beschikbaar en is een showcase van de verschillende lijnen die dit merk vertegenwoordigt.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
FishMasters
Websites
FishMasters

Speciaal voor de internationale markt biedt Fishmasters een deelassortiment aan met het Pure Fish Label. Producten met dit label bevatten geen e-nummers, geen kleurstoffen, geen conserveringsmiddelen, noch smaakstoffen. De website is opgeleverd in 6 talen.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Sallandsche
Websites
Sallandsche Golfclub 'De Hoek'

In opdracht van Sallandsche Golfclub 'De Hoek' heeft Idas deze website ontworpen en gebouwd. De baanconditie op de homepage is tevens gekoppeld aan de (tevens door Idas geproduceerde) iPhone App.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Aspen
Websites
Aspen Benelux

Het bedrijf Aspen werd in 1988 opgericht aan de kust van het Aspen meer ten noorden van Göteborg in Zweden. Aspen is in veel Europese landen en Canada vertegenwoordigd en is hiermee wereldmarktleider in alkylaatbenzine. Idas heeft deze meertalige website voor Aspen ontwikkeld.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
agealube
Websites
Agealube

Met deze (volledig responsive) cataloguswebsite van Agealube, kunnen gebruikers producten opzoeken. De catalogus is een door Idas gebouwde maatwerkmodule op basis van Azure Search.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Combacte
Interactive
COMBACTE

COMBACTE doet op Europees niveau onderzoek naar resistentie van bacteriën. De website heeft een afgesloten ledengedeelte wat fungeert als kennisbank voor aangesloten professionals. Zij kunnen kennis delen, zich inschrijven voor events en onderling berichten sturen.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Olympos
Websites
Sportcentrum Olympos

Sportcentrum Olympos is een ruime en veelzijdige sportaccommodatie. Met de meertalige webshop die Idas voor Olympos heeft gerealiseerd, kunnen gebruikers online lessen boeken en betalen. Gevolg van de webshop is een forse besparing, gezien de boekingen niet meer handmatig hoeven te worden aangenomen en verwerkt.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
KMU
Websites
Koninklijke Metaalunie

Koninklijke Metaalunie is met meer dan 13.000 leden de grootste ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de metaal. Idas heeft de nieuwe site ontworpen en gebouwd.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Vindjeruimte
Maatwerk
Vindjeruimte.nl

Vindjeruimte is een online platform dat vraag en aanbod van het maatschappelijk vastgoed bij elkaar brengt. Op de website kun je eenvoudig een ruimte of accommodatie vinden en boeken. Het complete platform wordt door diverse gemeenten en organisaties gebruikt als reserveringssysteem.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
VvOCM
Websites
VvOCM - de Oefentherapeut

De Vereniging van Oefentherapeuten Cesar en Mensendieck is de beroepsvereniging van oefentherapeuten. Idas heeft deze website ontworpen en gebouwd. Het besloten deel van de website telt honderden leden. Leden kunnen producten bestellen, zich inschrijven voor events, deelnemen aan forumdiscussies en elkaar opzoeken in een locatiezoeker.

Bekijk project
Bekijk alle showcases