.NET CMS DNN

Online marketing blog

Anonym
/ Categorie: Online marketing
Virtuele Pageview in Google Tag Manager

Virtuele Pageview in Google Tag Manager

Als DNN webmaster wil je natuurlijk zoveel mogelijk inzicht in je gebruikers. Maar soms komt het voor dat een URL niet verandert, maar je wel in Google Analytics een bepaalde handeling wilt zien. Google Tag Manager biedt uitkomst met een zogenaamde virtuele pageview.

Er zijn meerdere momenten dat een virtuele pageview nodig is om de juiste data in te zien. Enkele voorbeelden zijn: funnels in Google Analtyics, AJAX calls of pop-ups die geen verandering van URL-structuur verzorgen.

Het inrichten van een virtuele pageview is gelukkig vrij eenvoudig. In dit artikel richten we een virtuele pageview in die wordt gegeneerd zodra je op een button klikt.

 

Google Tag Manager inrichten

Virtuele pageviews moeten worden ingericht in Google Tag Manager (GTM). Voor het inrichten van Google Tag Manager kan je eerst het artikel Google Tag Manager configureren in DNN lezen. Het inrichten van een virtuele pageview gekoppeld aan een button bestaat uit 2 stappen. Eerst moet er een trigger worden ingericht, gekoppeld aan de button, waarna vervolgens een tag moet worden aangemaakt.

 

Trigger aanmaken in Google Tag Manager

In GTM maak je eerst een nieuwe trigger aan. Hier kies je voor een triggertype: “Klik – Alle elementen”. Kies voor “Sommige klikken” als je de trigger aan een willekeurig element wilt koppelen. Je kiest voor bijvoorbeeld “Click ID” (ID van het element) zodat GTM weet welk element het is.

 

Virtuele pagina view inrichten in GTM stap 1

 

Tag aanmaken in Google Tag Manager

De tag bepaalt op basis van de trigger hoe en waar de data naar Google Analytics wordt gestuurd. Maak een nieuwe tag aan en kies voor het tagtype: “Universal Analytics”. Voor trackingtype kies je voor “Paginaweergave”. Het inrichten van de virtuele pageview gebeurt onder “Meer instellingen”, vervolgens “Velden die moeten worden ingesteld”. Onder “Veldnaam” kan je de standaardwaarde van de URL overschrijven voor de gewenste waarde. Voer “page” in onder Veldnaam en vervolgens de URL die je in Google Analytics wilt zien onder “Waarde”.

Indien gewenst kan je aan overige parameters, zoals: “title”, “campaginMedium” en “campaginSource”, ook waarden aan toekennen.

 

Virtuele pagina view inrichten in GTM stap 2

 

Koppel onder triggers de eerder aangemaakte trigger. Debug de dataLayer en je Virtuele PageView is klaar voor productie.

Enthousiast geworden? Mis niets met de maandelijkse DNN nieuwsbrief!

Delen

Printen

Laat een reactie achter

Naam:
Email:
Reactie:
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in
Reactie toevoegen
NJO
Websites
Noordwijkse Jeugd Open

Op de website van de Noordwijkse Jeugd Open kunnen jongeren zich inschrijven voor dit golftoernooi. Hierdoor kan de organisatie van NJO de inschrijvingen in veel kortere tijd verwerken. Deze website is volledig responsive en daardoor geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Discovered
Websites
Discovered

Discovered staat voor een breed assortiment van exotische groenten en fruit. Op deze website worden recepten en producten door middel van een catalogus getoond. Gebruikers kunnen o.a. filteren op thema, ingrediënt, aantal personen en moeilijkheidsgraad. Tevens worden er gerelateerde recepten getoond.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
FishMasters
Websites
FishMasters

Speciaal voor de internationale markt biedt Fishmasters een deelassortiment aan met het Pure Fish Label. Producten met dit label bevatten geen e-nummers, geen kleurstoffen, geen conserveringsmiddelen, noch smaakstoffen. De website is opgeleverd in 6 talen.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
agealube
Websites
Agealube

Met deze (volledig responsive) cataloguswebsite van Agealube, kunnen gebruikers producten opzoeken. De catalogus is een door Idas gebouwde maatwerkmodule op basis van Azure Search.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Firelux
Websites
Firelux

Firelux is een zeer schone brandstof voor verplaatsbare petroleumkachels. Deze brandstof is opgebouwd uit extreem zuivere, doorgeraffineerde aardoliedestillaten.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Olympos
Websites
Sportcentrum Olympos

Sportcentrum Olympos is een ruime en veelzijdige sportaccommodatie. Met de meertalige webshop die Idas voor Olympos heeft gerealiseerd, kunnen gebruikers online lessen boeken en betalen. Gevolg van de webshop is een forse besparing, gezien de boekingen niet meer handmatig hoeven te worden aangenomen en verwerkt.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Gently
Websites
Gently

Gently produceert reinigings- en onderhoudsproducten voor caravans, campers en boten. De website is in 2 talen beschikbaar en is een showcase van de verschillende lijnen die dit merk vertegenwoordigt.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
GVG
Websites
GVG Oliehandel

GVG Oliehandel: internationaal actief in alles wat met benzine, olie en reiniging te maken heeft. Idas heeft deze responsive website gerealiseerd in meerdere talen. Doel is het etaleren van de 6 merken die GVG vertegenwoordigt.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
KMU
Websites
Koninklijke Metaalunie

Koninklijke Metaalunie is met meer dan 13.000 leden de grootste ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de metaal. Idas heeft de nieuwe site ontworpen en gebouwd.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Sallandsche
Websites
Sallandsche Golfclub 'De Hoek'

In opdracht van Sallandsche Golfclub 'De Hoek' heeft Idas deze website ontworpen en gebouwd. De baanconditie op de homepage is tevens gekoppeld aan de (tevens door Idas geproduceerde) iPhone App.

Bekijk project
Bekijk alle showcases