.NET CMS DNN

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Search Engine Optimization (SEO) is het geheel aan verbeteringen en aanpassingen met als doel een website hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.  Hoe hoger de site in de zoekmachine staat, hoe meer bezoekers op de site zullen komen.

Om je website zoveel mogelijk te optimaliseren voor een zoekmachine, dien je te weten hoe zoek-algoritmen werken en waar mensen naar zoeken. De mate van indexering bij zoekmachines hangt af van hoe de site is opgebouwd (code en structuur) en of er geen fouten in zitten waardoor een zoekmachine je site lagen zal plaatsen. Verder is het belangrijk dat de site unieke content bevat (dus geen dubbele teksten of paginanamen).

Op het moment dat er meerdere concurrerende websites zijn en die hetzelfde soort informatie bieden, wordt het lastiger een gunstige plek in de zoekmachine te bemachtigen.  Binnen DNN is het mogelijk de onderstaande technieken en methodes toe te passen.

 

PageSpeed in DNN

Snelheid wordt voor SEO steeds belangrijker. Niet alleen gebruikers maar ook de Googlebots hebben een hekel aan wachten. Gelukkig geeft Google met zijn tool PageSpeed informatie over issues die een enorme impact hebben op de snelheid van een website maar eenvoudig op te lossen zijn. In onze testcase zijn de meest voorkomende meldingen die Google geeft worden behandeld en worden handvatten aangereikt om stap voor stap het probleem binnen DNN websites op te lossen. De volgende onderwerpen komen aan bod:

 

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn webpagina's geoptimaliseerd voor mobiel die binnen één seconde laden. Het project is opgezet door Google en inmiddels wordt AMP breed ondersteund. Het doel van AMP is om de gebruikerservaring op mobiel te verhogen. Binnen DNN kan je vrij eenvoudig AMP HTML pagina's aanmaken. De DNN Community heeft er twee blog artikelen over geschreven, namelijk: How to develop Accelerated Mobile Pages (AMP)? en Create Accelerated Mobile Pages in DNN. De DotNetNuke website heeft van alle blogposts AMP varianten.

 

Site Marketing in DNN

Site Marketing is een functie die standaard beschikbaar is voor administrators/beheerders van een DNN website.  Standaard functies als aanmelden bij zoekmachines en sitemap (xml) genereren, integratie met social media zijn hier onderdeel van. Ook gevorderde integraties, zoals met MailChimp, zijn mogelijk. De volgende artikelen helpen bij social integraties:

 

Google Tools

Om erachter te komen wie jou website bezoekt, vanaf welk device (PC, tablet of smartphone) en hoe ze zich op je site gedragen adviseren wij om Google Analytics te gebruiken. Daarnaast geven Webmasters tools, Website optimizer en Adwords je nog meer mogelijkheden je ranking te verbeteren.

Om dieper inzicht in gebruikers te krijgen kan je gebruik maken van Google Tag Manager (GTM). Met Tag Manager kan je naast enkel pageviews namelijk ook achterhalen of je gebruikers scrollen, klikken op specifieke buttons of AJAX calls afvangen. Voor online marketing is het inrichten van Google Tag Manager en Google Analytics cruciaal. Hoe je dit doet is uiteengezet in de DNN Online marketing Blog. De volgende artikelen helpen bij het integreren van Google Tag Manager in DNN:

 

W3C Gunstige Code

W3C staat voor World Wide Web Consortium en bepaalt de richtlijnen hoe een website gestructureerd en gebouwd dient te worden. Om een pagina technisch te optimaliseren zal je het W3C als uitgangspunt moeten nemen op het gebied van HTML5. In principe is het hele idee achter HTML5 om webpagina's te structureren puur en alleen met HTML. Het doel voor SEO is om de outline (ofwel de inhoudsopgave van het HTML document) te structureren en logisch te ordenen (DOM Outline). Hiervoor maak je gebruik van zowel sectioning als phrasing content. Het W3C biedt diepgaande informatie over de content models die hieraan ten grondslag liggen.

Om te controleren in hoeverre uw website HTML5-proof is kan je gebruik maken van de Chrome-plugin HTML5 outliner. Rechtsbovenin de browser klik je vervolgens op het icon en verschijnt de outline van uw webpagina: 

Voorbeeld van de outline het HTML document van DNN 

Bedenk echter eerst hoe de site geïndext moet worden voordat je zomaar phrasing en sectioning content toevoegd. Het volgende artikel helpt bij het verkrijgen van een gestructureerde DOM:

 

Friendly URL

Zoekmachine-vriendelijke paginanamen dus geen ID's of rare leestekens in de URL, maar alleen relevante woorden die betrekking hebben op de inhoud van de pagina.

DNN Friendly URL

 

HTTPS

Het gebruik van "https" (HyperText Transfer Protocol Secure) in plaats van "http" is een factor die bepalend is voor de ranking van je website. Het installeren van een SSL certificaat zorgt voor een veilige SSL-verbinding, te herkennen aan het slotje in de adresbalk van de browser.

DNN SSL HTTPS

 

Mobiel vriendelijke websites binnen DNN

Het is tegenwoordig essentieel dat je website ook op een smartphone of tablet bekeken kan worden. Ook Google vindt dit belangrijk en heeft hiervoor een special

mobielvriendelijkheid test ontwikkeld . Voldoet je website dan krijgt de website een speciaal "Voor mobiel" label wat je ranking natuurlijk weer ten goede komt. 

SEO Mobile Lable

 

Metadata in DNN

In DNN is het mogelijk om per pagina unieke metadata te vullen. Van groot belang is het optimaal vullen van de pagina title, meta description, Open graph maar ook technieken zoals microdata van schema.org. Het volgende artikel helpt bij het verkrijgen van een gestructureerde DOM:

 

Robots.txt in DNN

Zoekmachines robots crawlen automatisch het internet en dus ook jouw website. Binnen een website zijn er altijd pagina's of onderdelen die de ranking van je site negatief beinvloeden. Met een robots.txt kun je aangeven welke pagina's een bot wel of niet mag bezoeken.


NJO
Websites
Noordwijkse Jeugd Open

Op de website van de Noordwijkse Jeugd Open kunnen jongeren zich inschrijven voor dit golftoernooi. Hierdoor kan de organisatie van NJO de inschrijvingen in veel kortere tijd verwerken. Deze website is volledig responsive en daardoor geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Hovenschool
Websites
OBS de Hovenschool

De Hovenschool is een openbare basisschool, die deel uitmaakt van de stichting Openbaar Onderwijs Deventer. Dit betekent dat zij open staan voor alle kinderen uit de wijk, ongeacht hun achtergrond of levensovertuiging.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Combacte
Interactive
COMBACTE

COMBACTE doet op Europees niveau onderzoek naar resistentie van bacteriën. De website heeft een afgesloten ledengedeelte wat fungeert als kennisbank voor aangesloten professionals. Zij kunnen kennis delen, zich inschrijven voor events en onderling berichten sturen.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Olympos
Websites
Sportcentrum Olympos

Sportcentrum Olympos is een ruime en veelzijdige sportaccommodatie. Met de meertalige webshop die Idas voor Olympos heeft gerealiseerd, kunnen gebruikers online lessen boeken en betalen. Gevolg van de webshop is een forse besparing, gezien de boekingen niet meer handmatig hoeven te worden aangenomen en verwerkt.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
KMU
Websites
Koninklijke Metaalunie

Koninklijke Metaalunie is met meer dan 13.000 leden de grootste ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de metaal. Idas heeft de nieuwe site ontworpen en gebouwd.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Solutions
Websites
Solutions Center

SolutionS is een private verslavingszorginstelling en biedt een integrale behandeling voor doserings- en verslavingsproblemen. De behandeling is gebaseerd op het 12 Stappen Minnesota Model in combinatie met zowel inzichtgevende en lichaamsgerichte therapie als cognitieve groepstherapie.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Discovered
Websites
Discovered

Discovered staat voor een breed assortiment van exotische groenten en fruit. Op deze website worden recepten en producten door middel van een catalogus getoond. Gebruikers kunnen o.a. filteren op thema, ingrediënt, aantal personen en moeilijkheidsgraad. Tevens worden er gerelateerde recepten getoond.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
Firelux
Websites
Firelux

Firelux is een zeer schone brandstof voor verplaatsbare petroleumkachels. Deze brandstof is opgebouwd uit extreem zuivere, doorgeraffineerde aardoliedestillaten.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
GVG
Websites
GVG Oliehandel

GVG Oliehandel: internationaal actief in alles wat met benzine, olie en reiniging te maken heeft. Idas heeft deze responsive website gerealiseerd in meerdere talen. Doel is het etaleren van de 6 merken die GVG vertegenwoordigt.

Bekijk project
Bekijk alle showcases
agealube
Websites
Agealube

Met deze (volledig responsive) cataloguswebsite van Agealube, kunnen gebruikers producten opzoeken. De catalogus is een door Idas gebouwde maatwerkmodule op basis van Azure Search.

Bekijk project
Bekijk alle showcases